2 juni 2018|By jan_janssen

Belt Drive

De Belt Drive is een mooie innovatie als u van fietsen houdt, maar niet van onderhoud. De Gates Belt Drive vervangt de vette ketting voor een schone, lichtlopende en supersterke carbon tandriem die nauwelijks onderhoud nodig heeft.

Een fiets met tandriem-aandrijving van Gates is schoon, stil en bijzonder duurzaam. De tandriem-aandrijving hoeft niet gesmeerd te worden en loopt altijd soepel. Lekker fietsen, lange tochten maken, op fietsvakantie, dagelijks werkverkeer, door de modder ploeteren, langs de vloedlijn door de zee. Uw fiets wegzetten en de volgende dag er zo weer op wegrijden… op een fiets met Belt Drive kan dat gewoon!

Carbon Drive™ is een product van de Gates Corporation, een producent van technische producten met een grote reputatie op het gebied van duurzame, high performance transmissiesystemen. Zij leveren hun aandrijftechniek aan toonaangevende ondernemingen zoals BMW, Harley-Davidson en Ducati. Gates biedt de industrie, autofabrikanten en motorfietsbouwers al sinds 1911 haar expertise op het gebied van krachtoverbrenging. Met trots doet de Gates tandriem nu ook zijn intrede op de fietsmarkt.

Voordelen

De tandriem is opgebouwd uit UV- en weerbestendig polyurethaan rond een kern van carbon draden. Deze carbon kern biedt de benodigde treksterkte om voor het eerst ook op de fiets te kunnen profiteren van de voordelen van een soepele, schone en duurzame riemaandrijving.
De belangrijkste voordelen van een Belt Drive.

1 – Schoon
Een conventionele ketting moet gesmeerd worden, maar vermengd met zand kan er een schurende pasta ontstaan, waardoor de ketting extra snel slijt en de roestwerende laag verdwijnt. Een tandriem heeft geen smering nodig en blijft zo mooi schoon en bovendien kan deze niet roesten. Modder en sneeuw wordt tussen de tanden van de speciaal opengewerkte tandwielen door geperst. Een fiets met tandriem heeft geen ontsierende en zware kettingkast nodig.

2 – Duurzaam
Tijdens duurzaamheidstest werd aangetoond dat de tandriem een 2 tot 3 keer zo lange levensduur heeft als de meest duurzame conventionele ketting. Er zijn al veel successen geboekt in loodzware marathon-wedstrijden zoals de Australische Crocodile Trophy.

3 – Efficiënt
De soepele carbon draden, de speciaal afgestemde steek van de tanden en het uitgekiende tandprofiel maken de riem net zo efficiënt als een standaard ketting. Onafhankelijke tests hebben aangetoond dat de Gates Carbon Drive™ een even hoge vermogensoverdracht heeft als een nieuwe standaard rollenketting. Het rendement van een conventionele ketting kan snel verminderen door vuil en slijtage. In tegenstelling tot de ketting treedt bij de tandriem in de loop der tijd geen vervorming en nauwelijks slijtage op en daarmee ook géén rendementsverlies. Over de gehele levensduur is de tandriem dus efficiënter dan de conventionele fietsketting.

4 – Onderhoudsvriendelijk
Een tandriem hoeft niet gesmeerd te worden en dus hoeft u ook nooit meer in de weer met ontvettingsmiddeltjes, borstels en poetsdoeken. Af en toe het grove vuil met de tuinspuit wegspoelen is voldoende. Als u de fiets een beurt geeft en het frame met siliconenspray behandelt, dan kunt u de tandriem hier ook gerust eens mee inspuiten om hem extra vuilafstotend te maken.
U heeft geen speciaal gereedschap als een kettingpons meer nodig. Het vervangen van de tandriem gebeurt heel eenvoudig met een inbussleuteltje.
Een kettingkast is bij een tandriem niet nodig en dat maakt het uitnemen van het achterwiel in geval van een lekke band veel eenvoudiger.

5 – Stil
Geen zanderig gekraak van metaal op metaal, gerammel of andere geluiden.

6 – Constante spanning
De tandriem rekt dankzij de carbon kern niet op en biedt dus, in tegenstelling tot de conventionele rollenketting, gedurende zijn gehele levensduur een nagenoeg constante spanning. Na een korte inrijperiode wordt de riem vaak even nagespannen en daarna nauwelijks meer.

5 – Lichtgewicht
Een reguliere fietsketting weegt ca. 300 gram. De tandriem heeft, afhankelijk van de lengte, een gewicht van slechts 70 tot 80 gram. Inclusief voor- en achtertandwiel weegt de tandriem-aandrijving 300 gram. Daarnaast wordt het gewicht van een kettingkast uitgespaard. Met name vakantiefietsers hebben voordeel van het lagere gewicht van de tandriem, want zij hoeven op hun lange tochten geen zware reserveketting en kettingpons meer mee te nemen. Een reserveriem en een inbussleuteltje zijn voldoende.

Een tandriem kan alleen gecombineerd worden met een versnellingsnaaf!

Een derailleursysteem met tandriem-aandrijving is dus niet mogelijk. De modellen uit onze collectie waarbij een tandriem-aandrijving mogelijk is zijn de Rohnin (met Rohloffnaaf) en de Zero Co2 (met Shimano Alfine 11). Beide modellen zijn namelijk uitgevoerd met een speciaal daarvoor geschikt gemaakt frame waarbij de achtervork deelbaar is en een drop-out heeft waarmee de riemspanning nauwkeurig geregeld kan worden.